Natuurlijk hopen wij dat je overstag gaat en toetreed als vennoot van De Broeikas. Via je toetreding in onze coöperatie word je in mede-eigenaar van deze ferme schuur en dit eigenwijze project.
Er zijn 4 categorieën van vennoten geformuleerd, volgens de grootte van je investering. De nominale waarde van 1 aandeel bedraagt 100 EUR. Je kan een bedrag investeren tussen de 500 en 5.000 EUR.
Ook nu het gebouw er staat, blijven we mikken op nieuwe vennoten, want zo realiseren we alle investeringen aan en rond het gebouw. Bovendien verbreden en vernieuwen we ook de groep van betrokken vennoten.
Er zijn 2 grote groepen vennoten:
1. Onze oprichters en grote investeerders: A-vennoten
De oprichtende vennoten zijn A-vennoten. Ook na oprichting kan je nog intekenen als A-vennoot mits goedkeuring door de raad van bestuur. A-vennoten kunnen intekenen op een onbeperkt aantal aandelen (ook een bedrag hoger dan 5.000 EUR is mogelijk). Kan voor organisaties, stichtingen, vzw’s, bv’s, cv’s,… én voor particulieren.
Momenteel telt De Broeikas 5 A-vennoten.
2. Onze gebruikers: B-vennoten, C-vennoten, D-vennoten
Je kiest zelf je bedrag. Zo kan je bijdragen wat goed voor je voelt en wat financieel haalbaar is. Je kan ook beginnen met enkele aandelen en daarna nog aandelen bijnemen. Je financieel engagement kan dus groeien naarmate je ons beter leert kennen.
Naarmate de intensiteit van je gebruik stijgt is het fijn om je aandelenpakket te verhogen, zo ontstaat er een logisch verband tussen ‘gebruikersvoordeel’ en ‘financieel engagement’. Immers, onze prijzen voor lidmaatschap en verhuur zijn relatief laag, net omdàt wij een coöperatie zijn (geen afbetalingen van leningen aan de bank). Net omwille van onze coöperatieve structuur kunnen we onze prijszetting laag houden en betaalvorken installeren. Er zijn ook interessante pakketten en kortingen voor vennoten. Dus ook dat kan een reden zijn om te investeren in aandelen.
Als vennoot kan je de schuur huren aan het vennotentarief. Bovendien kan je ook beroep doen op het labotarief (nog lager dan het vennotentarief) voor je non-profit activiteiten gericht naar particulieren. Ook kan je de ruimte gebruiken voor je rustige familiebijeenkomsten.
De middelen die via aandelen binnenkomen worden gebruikt voor de verdere afwerking en optimalisatie van het gebouw en haar inrichting. Ook bouwen we er buffers mee op. Immers, als vennoten willen uittreden, hebben we cash nodig om hen te kunnen terugbetalen. Het is fijn dat je gul bent als dat tot je mogelijkheden behoort.
Investeer middelen die je voor een langere periode kan missen. In de beginfase van het uitbouwen van deze onderneming zal de boekhoudkundige waarde van de aandelen zeker zakken (omwille van afschrijving van het gebouw). Uittreden doe je dus best geruime tijd na de opstartfase (2017-2027), eens de boekhoudkundige waarde van de aandelen de nominale waarde terug benadert.
De Broeikas kiest ervoor om géén geldelijke dividenden uit te keren. Met andere woorden, bij ons geen financiële return op het einde van het jaar maar wél ‘maatschappelijke intresten’ die elke dag worden uitbetaald in de vorm van een warme, prettige, verstillende, verbindende, verdiepende en duurzame initiatieven. De opbrengsten die ontstaan uit de werking worden opnieuw geïnvesteerd in het project en in het realiseren van onze sociale doelstellingen.
What’s in there for you?
Je bouwt mee aan een sociaal-groen verhaal in een bruisende coöperatie met een maatschappelijk doel én sociaal oogmerk.
Even alle pluspunten op een rij…
Interessant voor gebruikers (communityleden en huurders):
Treed je in als vennoot van De Broeikas dan geldt er op dit ogenblik geen fiscaal voordeel.
In 2016 en 2017 was dit anders. Toen konden we beroep doen op de Tax Shelter maatregel van de federale overheid. Omdat onze campagne destijds zo succesvol verlopen is, hebben we eind 2017 al het maximale bedrag (250.000 EUR) bereikt dat je op die manier mag inzamelen.
De informatie hieronder blijft echter beschikbaar voor onze vennoten die intraden in 2016 en 2017. Voor vennoten die intraden in 2016 en 2017 gold een belastingsvermindering van 45%.
Informatie over de tax shelter regeling van de federale overheid (Deze info is niet meer van toepassing voor nieuwe vennoten maar we laten het toch online staan omdat we weten dat deze pagina vaak geconsulteerd wordt door andere opstartende coöperaties en dat de info gesmaakt wordt omdat ze helder is, én volledig)
De overheid onderneemt inspanningen om kleine en micro-ondernemingen te ondersteunen via de maatregel van de tax shelter. Via de tax shelter wil de federale overheid particulieren fiscaal aanmoedigen om kapitaal te verschaffen aan startende ondernemingen. De Broeikas is een micro-onderneming. Dat betekent dat het aantal werknemers onder de 10 blijft, dat de jaaromzet (excl. BTW) lager zal zijn dan €700.000 en dat het balanstotaal onder de €350.000 blijft. De tax shelter maatregel is beperkt tot 250.000 euro aan kapitaal. Gezien De Broeikas dit maximale bedrag heeft ingezameld, kunnen nieuwe vennoten niet langer beroep doen op de tax shelter maatregel.
Voor een micro-onderneming geldt dat haar aandeelhouders kunnen rekenen op een belastingsvermindering van 45%. Op een bedrag van 1000 euro gaat het dus om een belastingsvermindering van 450 euro! Op een bedrag van 5.000 euro gaat het zelfs om 2.250 euro rendement via belastingsvermindering. Er zijn slechts 2 voorwaarden: je mag als particulier maximaal €100.000 investeren en je moet bereid zijn je aandelen minstens 4 jaar niet te verkopen, anders volgt een belastingsvermeerdering.
De procedure is eenvoudig! Als je intekent op aandelen bij De Broeikas, kan je het verschafte kapitaal gewoon ingeven op je belastingsaangifte onder de rubriek 1320/2320.
Je zal van ons ook jaarlijks een document ontvangen waarop vermeld staat hoeveel aandelen je investeert in De Broeikas. Dit document staaft jouw investering op een officiële wijze en kan toegevoegd worden als bewijs voor de fiscus.
Concreet
Stel, je investeert 1000 euro als natuurlijk persoon in De Broeikas voor een periode van minstens 4 jaar. Je doet dit in december 2016. De belastingsaangifte over de inkomsten 2016, wordt ingediend in juni 2017. Dan heeft de fiscus tijd tot 30/06/18 om de berekening te maken. Vanaf ontvangst van de berekening is er 2 maanden tijd voor betaling/terugbetaling. In geval je de aandelen 4 jaar aanhoudt, volgt een opbrengst van 45%, in dit geval 450 euro, die gerecupereerd kan worden op het moment van vereffening fiscus (ten laatste op 31/08/18). De terugbetaling gebeurt in 1 schijf (en niet in 4 aparte schijven per jaar).
In geval je de aandelen niet aanhoudt gedurende 4 jaar, volgt een belastingvermeerdering. De terugbetaling van de belastingvermeerdering gebeurt pro rata en wordt per maand berekend. Als je intekent op 06/09/2017 voor vb. €1000, moet je tot 06/09/2021 aandeelhouder blijven. Als je verkoopt op 10/05/2021 is er een belastingvermeerdering van €1000×45%x3 (juni, juli, augustus)/48.
Ook mensen met een laag belastbaar inkomen kunnen genieten van de belastingvermindering. Als je echter geen inkomen hebt en dus ook geen belasting betaald hebt, kan je hier niet van genieten.
Globaal gesproken kan je dus stellen dat deze overheidsmaatregel een opbrengst van 45% realiseert. Als je dit percentage verdeelt over 4 jaar bedraagt de opbrengst dus 11,25% per jaar.
Gezien de tax shelter maatregel beperkt is tot €250.000 aan kapitaal, valt de maatregel weg voor mensen die intreden nadat dit kapitaal werd bereikt.
Info op het web
Info over deze maatregel kan je nakijken via onderstaande sites:
Je kan uittreden uit onze coöperatie via onderstaande procedure:
Uittreding of terugname van aandelen (Artikel 14 van de statuten)
Terugbetaling van aandelen (Artikel 16 van de statuten)
Praktijk
Tax shelter
Om beroep te kunnen doen op de tax shelter maatregel van de overheid moet je de aandelen minimaal 4 jaar behouden.
Concreet voorbeeld
Iemand verwerft aandelen in het jaar 2017 (verwervingsjaar).
De vennoot kan ten vroegste een uitstap vragen in de eerste zes maanden van 2022 (2017 instapjaar, 2018-2021 waren zijn 4 behoudtermijnjaren, 2022 ten vroegste uitstapmoment). De vennoot moet dan in de eerste zes maanden van 2022 uitstap vragen. Na afsluiting van de jaarrekening van dat jaar (31/12/2022) en goedkeuring door de algemene vergadering (juni 2023), kan de uitbetaling gebeuren (voor eind december 2023).
Samenvattend:
Intrede in 2017 & terugname in 2022 = Terugbetaling in 2023
Concreet:
Wens je uit te treden, stuur dan een mailtje naar info@debroeikas.be en vermeld jouw unieke situatie en eventuele urgentie zodat we kunnen bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Indien je graag wenst te weten wat de boekhoudkundige waarde van een aandeel op dit moment bedraagt, kan je dit via mail navragen. Op die manier kan je voor jezelf een inschatting maken van het ideale moment om uit te treden als vennoot.
Uiteraard willen we er alles aan doen dat je je aandelen aan nominale waarde terugbetaald krijgt. De meest vlotte piste is om dat te realiseren via de overdracht van jouw aandelen naar een nieuwe of huidige vennoot. Het zou kunnen dat dat niet onmiddellijk kan geregeld worden maar in de mate van het haalbare willen we dat wel graag ambiëren.
Dank voor je begrip.
Indien je vennoot wordt komt je geld terecht in het kapitaal van De Broeikas. We investeren je geld in het gebouw.
FASE 1: 25/09/15 – 11/10/16, de fase van de believers!
Je geld werd gebruikt om het vastgoed aan te kopen in zijn huidige vorm. Dit omhelst het totale onroerend goed van de schuur (met nieuwe funderingen, houtskelet en dakconstructie), het voorhuis en de patio-tuin aan de straatkant. Daarnaast ook een aandeel in de reeds functionele hoge rendementsverwarmingsinstallatie en regenwaterinstallatie.
Totaalbedrag dat moest ingezameld worden bedroeg 213.500 EUR, target bereikt op 11/10/16.
FASE 2: 11/10/16-26/12/17, de fase van de investeerders!
De financiële middelen geïnvesteerd door vennoten in fase 2 worden gebruikt voor de basisverbouwing van de schuur. Mensen die intraden als co-eigenaar in fase 1 en fase 2 konden beroep doen op de tax shelter maatregel van de federale overheid. Zij hebben kunnen genieten van een financiële meerwaarde van 45% toegekend door de overheid. Elke investering van 1.000 EUR kreeg op die manier de waarde van 1.450 EUR. De fase van tax shelter eindigde eind 2017. Alle vennoten die na die datum toetraden konden niet meer genieten van dit belastingsvoordeel.
FASE 3: 26/12/17-NU, de fase van de stuwers!
Nieuwe vennoten zijn nog steeds welkom! Via jouw financiële inbreng investeren we in de afwerking van de verbouwing: het voorhuis verder verbouwen, de gevels opknappen, de inrichting en meubilair verduurzamen, en de tuinen aanleggen. Daarnaast leggen we buffers aan die essentieel zijn om De Broeikas financieel krachtig en gezond te houden. De buffers garanderen de duurzaamheid van dit project, zowel op korte als op lange termijn. Vanuit de kapitaalbuffers kunnen we ook cash opbouwen om vennoten die wensen uit te treden terug te kunnen betalen. Op dit moment zijn onze financiële buffers nog erg laag. Gezien het gebouw nog niet helemaal af is, worden de inkomende middelen via aandelen nog steeds geïnvesteerd in het vastgoed.
Via jouw financiële inbreng steun je alle toekomstige belevenissen in de schuur, experimenten in het kader van een warme wereld.
De focus van De Broeikas situeert zich in de domeinen creativiteit, duurzaamheid en zelfontplooiing. In concreto: kunst en cultuur, experiment en ambacht, ecologisch bouwen, duurzaamheid, coaching, verstilling, verbinding, verdieping en persoonlijke groei. Elementen die bijdragen tot een andere, meer duurzame, wereld en samenleving.
Een coöperatie is een bedrijf. Investeren in aandelen is steeds een risicobelegging. De aansprakelijkheid voor een B-, C-, D- en E-vennoot is evenwel beperkt tot zijn oorspronkelijke inleg. Je kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor andere schulden. Met andere woorden, mocht De Broeikas failliet gaan, dan kan je hoogstens je ingebrachte kapitaal kwijtspelen. Hier geldt dus de regel van beperkte aansprakelijkheid. Een CV is een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.
In de praktijk echter zal De Broeikas een voorzichtig investeringsbeleid voeren. Grote kosten worden enkel gedaan als de middelen voorhanden zijn. De waarde van het pand zal toenemen naarmate de verbouwingen vorderen. Hierdoor blijft het uiteindelijke risico voor de vennoot beperkt. Bovendien zijn je aandelen financieel gezien altijd gedekt door het onroerend goed dat daartegenover staat. In realiteit is het dus onwaarschijnlijk dat De Broeikas failliet zal gaan. In geval van faillissement kan het gebouw immers altijd verkocht worden om de schulden te vereffenen.
Er zijn zeker en vast risico’s verbonden aan je investering. Op het moment dat je uitstapt (ten vroegste 3 jaar na intreden) en dit goedgekeurd wordt door het Broeibestuur (indien het niet goed gaat met de vennootschap heeft het bestuur steeds de beslissingsbevoegdheid om je aanvraag tot uittreding te weigeren), krijg je je geld terug, afgetopt aan nominale waarde (1.000 EUR is 1.000 EUR). Om te bepalen wat de waarde van je aandeel is op het moment dat je uittreedt, wordt de boekhouding geraadpleegd. Je treedt immers uit aan boekhoudkundige waarde wat betekent dat je deelt in het eventuele verlies.
Gezien we als bedrijf wettelijk verplicht zijn om het gebouw in te brengen als kost en deze kost af te schrijven, betekent dit dat de boekhoudkundige waarde van de aandelen in de beginfase sowieso zal dalen. Daarom treed je best niet uit in de beginjaren (2017-2027). We streven ernaar om de boekhoudkundige waarde van de aandelen zo snel mogelijk terug te brengen naar de nominale waarde maar zullen onszelf daarbij niet voorbijlopen. Als je investeert in De Broeikas, investeer dan enkel die middelen die je met gerust hart enige jaren kan missen. Blijf vooral gefocust op wat er via jouw investering allemaal gebeurd in De Broeikas, denk aan de vele initiatieven én de unieke energie die via de missie van De Broeikas de wereld in worden gezet. We hebben in onze statuten vastgelegd dat we geen financieel rendement (0% dividend) uitkeren aan onze vennoten. Maken we winst dan worden deze winsten niet toebedeeld aan vennoten maar ingezet in andere maatschappelijke projecten. Deze visie is radicaal anders dan we gewoon zijn.
In geval de business echt niet van de grond komt en we besluiten de vennootschap op te doeken, dan verkopen we het gebouw en betalen we op die manier alle vennoten terug. De eventuele financiële meerwaarde vloeit niet terug naar vennoten of oprichters, maar wordt opnieuw geïnvesteerd in het project en draagt bij in het realiseren van onze sociale doelen. Er is dus geen financiële aandeelhoudersmeerwaarde. Ook niet op het einde van de rit. In die zin kan je jouw aandelen beschouwen als een soort van renteloze lening uitgeschreven op lange termijn.
In geval je een nauwe verwantschap voelt met de missie en visie van De Broeikas kan je er ook voor kiezen om A-vennoot te worden. Mocht je dus een sterke affiniteit voelen met de missie en de visie van De Broeikas dan staan we ervoor open om kennis te maken en jouw mogelijke rol te bespreken. Je kan vanuit jouw bezieling je inbreng hebben als actief bestuurslid of als wijze raadgever achter de schermen… Als A-vennoot kan je een onbeperkt bedrag inbrengen in de coöperatie en hoef je je niet te houden aan het maximum van 5.000 euro dat geldt voor de andere vennoten.
Binnen De Broeikas streven we naar een transparante financiële structuur. Hieronder vind je een overzicht van de huidige stand van zaken en de financiële constructie.
FASE 1: Aankoop gebouw en oprichting – Target bereikt op 11/10/16
Een eerste belangrijke mijlpaal in de oprichting van De Broeikas was het verwerven van het gebouw. Daarnaast waren er ook notariskosten, oprichtingskosten, verbouwingskosten en wilden we graag beschikken over een kleine financiële reserve.
We geven je graag de concrete cijfers mee.
Totaal = 213.500 euro
Dat was het totale bedrag aan uit te schrijven aandelen bij de oprichting van De Broeikas. Gezien de nominale waarde van 1 aandeel 100 euro bedraagt betekende dit dat we in eerste instantie 2.135 aandelen ter beschikking stelden. In een latere fase, wanneer extra investeringen nodig zijn (grondige verbouwing) zal een kapitaalsverhoging aangewezen zijn.
De bezielers van De Broeikas waarborgen een financiële input van 115.000 euro. Op 1/1/2016 beslisten de bezielers van De Broeikas om hun aandeel te verhogen met 300 extra aandelen, goed voor een bedrag van 30.000 euro. Via het aanbieden van aandelen hebben we het resterende bedrag verzameld. Daarna volgde de officiële oprichting van de coöperatie en zo werd de CV eigenaar van de schuur.
FASE 2: Verbouwing (2016-2018)
De financiële middelen van vennoten die intraden na 11/10/16, werden gebruikt om te investeren in de verbouwing van de schuur. De financiering van de verbouwingen gebeurde vanuit verschillende bronnen: aandelen, renteloze leningen en subsidies. De verbouwingen zijn gestart in 2017 en liepen tot eind februari 2019. Er resten ons nog enkele stevige klussen van zodra de middelen voorhanden zijn. Met deze middelen willen we het voorhuis verder verbouwen, de gevels opknappen en de tuinen (vooraan en achteraan) aanleggen.
Via jouw geld steun je dus alle toekomstige belevenissen in de schuur, experimenten in het kader van een andere wereld. De focus van De Broeikas situeert zich in de domeinen creativiteit, duurzaamheid en zelfontplooiing. In concreto: kunst en cultuur, experiment en ambacht, ecologisch bouwen, duurzaamheid, coaching, verstilling en persoonlijke groei.
Fase 3: Werking (2019-…)
De cowerkplek startte in het voorjaar van 2019. De werking groeide uit. In 2021 onstond de community. Dit ondanks en dankzij de corona-crisis. We moesten ons bezinnen over de vraag: ‘wie zijn we zonder gebouw’. Vanuit deze denk- en invoeloefening werd de community geboren. Alle communityleden kunnen de schuur gebruiken op dinsdagen en op alle andere dagen in de week wanneer de schuur vrij is. Op die dagen is de schuur het huis van de community. Op de andere dagen van de week wordt de schuur verhuurd. Op die manier ontstaan er communicerende vaten, niet enkel financieel maar ook energetisch. Het éne vat bevrucht het andere. Een heerlijke kruisbestuiving die leidt tot zalige synergieën.
De hoofdinkomsten van De Broeikas zijn cowerken en verhuur. Met deze opbrengsten worden de vaste kosten betaald alsook de kosten voor onderhoud, poets, administratie en marketing. We werken met pakketten omdat dat financiële zekerheid genereert wat resulteert in rust in de organisatie. Essentieel wanneer je als organisatie ruimte wil bieden aan experiment.
De coöperatie wordt gedragen door de Raad van Bestuur. Bestuurders worden benoemd door de Algemene Vergadering en dit voor een periode van 4 jaar. De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de coöperatie. Zij staat in voor zaken als financiën, administratie, beheer van het gebouw en waakt over het volbrengen van de missie van de coöperatie.
De Broeikas werd opgericht met 4 oprichters: Anje Claeys, Benoît Smets, Art Decoo bv (Franky De Cooman) en Global Edutainment bv (Peter Plusquin).
Het Broeibestuur is een broeiend 4-koppig team van vennoten die hun hart, hoofd en handen gebruiken om deze coöperatie op een mooie manier uit te bouwen. Dit zijn in de periode 2024-2028
We organiseren ons op een zelfsturende wijze en zetten in op gedeeld eigenaarschap.
Het kloppende hart van een coöperatie is de Algemene Vergadering (AV) waar alle aandeelhouders (A-, B-, C, D- en E-aandeelhouders) 1 keer per jaar samen komen. De AV wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de Raad van Bestuur.
Enkele bepalingen:
Graag danken we ook het voorgaande bestuur die ervoor zorgde dat De Broeikas er kwam, op papier én in het echt!
2016-2020
2020-2024:
We besturen en runnen De Broeikas vanuit een gedeeld eigenaarschap. Je kan je dus inzetten op verschillende vlakken: bestuur, financiën, community, verhuur, gebouw, tuin, feest, café-avonden,… Noem maar op!
Wil je meehelpen, neem dan contact met ons!
Hieronder onze lijst van FAQ